تاثیر بازی در تقویت هوش کودک

تاثیر بازی در تقویت هوش کودک

0 دیدگاه 22 مهر 1402 چاپ خبر بازدید: 1310
تقویت هوش کودک می تواند توسط بازی و سرگرمی در زمان اوقات فراغت کودکان اتفاق بیفتد در واقع بازی‌ها و فعالیت‌هایی که در اوقات فراغت انجام می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد سرگرمی و همینطور لذت، رشد و تقویت توانایی‌های فکری کودکان شود. با انجام تست هوش کودک نیز می توان به شناسایی ابعاد هوش کودکان پرداخت.

تقویت هوش کودک می تواند توسط بازی و سرگرمی در زمان اوقات فراغت کودکان اتفاق بیفتد در واقع بازی‌ها و فعالیت‌هایی که در اوقات فراغت انجام می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد سرگرمی و همینطور لذت، رشد و تقویت توانایی‌های فکری کودکان شود. با انجام تست هوش کودک نیز می توان به شناسایی ابعاد هوش کودکان پرداخت.

وقتی کودکان در بازی های خلاقانه، تحلیلی، حافظه، ریاضی و زبان شرکت می کنند، در واقع مغزشان فعال می شود و مهارت های هوشی آنها تقویت می شود. به عنوان مثال در بازی های تحلیلی، کودکان با مسائل پیچیده مواجه می شوند و با حل مسائل مختلف تفکر منطقی خود را تقویت می نمایند.

در بازی های حافظه و تمرکز، بچه ها باید اطلاعات را به خاطر بسپارند و این باعث تقویت مهارت های حافظه آنها می شود. 

بازی در اوقات فراغت کودکان نه تنها برای تقویت هوش آنها مفید است، بلکه به آنها فرصت می دهد تا بتوانند به طور طبیعی و خودجوش دنیای اطراف خود را درک کنند. این بازی ها همچنین باعث توسعه اجتماعی، انعطاف پذیری و همکاری می گردد.

بازی‌ها در تقویت هوش کودکان اهمیت بسیاری دارند. این بازی‌ها نه تنها مفرح و سرگرم‌کننده می باشند، بلکه به کودکان این امکان می‌دهند تا مهارت‌ها، توانایی‌ها و قابلیت‌های هوشی خود را تقویت نمایند و سبب می گردد استعدادیابی کودک زودتر کشف گردد.

بازی های جمعی مانند پازل‌های گروهی، بازی‌های تیمی و بازی‌های رقابتی، به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های اجتماعی و همکاری را تقویت کنند.

 

 

بازی های تقویت هوش کودکان

البته باید توجه کنید که هوش کودکان تحت تاثیر محیط و تجربیات آنها می باشد. بازی یکی از ابزارهای مفید برای تقویت هوش کودکان می باشد. در ادامه چند بازی برای تقویت هوش کودکان بیان شده است.

  • پازل

پازل به کودکان کمک می کند تا مهارت های حل مسئله، توجه به جزئیات و تفکر را توسعه دهند.

  • شطرنج

این بازی می تواند استراتژی و مهارت تصمیم گیری کودکان را افزایش دهد.

  • کارت

بازی های مبتنی بر مجموعه کارت و تصاویر می تواند به تقویت شناخت بصری و مهارت های ارتباطی کمک کند.

  • بازی‌های مهارت‌های اجتماعی

بازی‌هایی که به مهارت‌های اجتماعی مانند همکاری، تعامل و صبر را افزایش می‌دهند، می‌توانند به رشد هوش اجتماعی در کودکان کمک کنند.

  • اسباب بازی های ساختمانی

اجازه دادن به کودکان برای ساخت و خلق با استفاده از انواع ابزار و مواد باعث تقویت خلاقیت و مهارت های ساخت ذهنی می شود.

  • بازیهای مفهومی

بازی هایی که به کودکان در درک مفاهیمی مانند اعداد، اشکال، رنگ ها و حروف الفبا کمک می کند.

بهترین سن استعدادیابی کودکان در واقع به نوع استعداد و علایق کودک بستگی دارد.  بهترین سن استعدادیابی کودکان طیف سنی ۳ تا ۱۳ سال است. برخی معتقدند سن ایده آل برای استعدادیابی کودکان ۵ تا ۸ سال می باشد.

بازی در تقویت هوش کودک چه تاثیری دارد؟

تاثیر بازی بر رشد هوش کودک شامل مواردی است که در ادامه به آن اشاره نموده ایم.

  • توسعه مهارت های اجتماعی

بازی ها می توانند مهارت های اجتماعی مانند همکاری، اشتراک گذاری و حل تعارض را به کودکان بیاموزند.

  • بهبودمهارت های حل مسئله

بازی ها می توانند موقعیت ها و چالش های جدیدی را ایجاد کنند که در آن کودکان باید مشکلات را تجزیه و تحلیل کنند و راه حل ها را پیدا کنند.

  • مهارتهای حرکتی

بازی های فیزیکی می تواند به رشد مهارت های حرکتی و همینطور تعادل کودکان کمک کنند.بازی های فیزیکی مانند پرش، دویدن و پرتاب توپ می توانند توانایی های حرکتی کودکان را تقویت کنند و به توسعه تعادل و هماهنگی آنها کمک نماید.

  • تقویت زبان

برخی از بازی ها به کودکان کمک می کنند واژگان جدید را بیاموزند و توانایی گفتاری خود را تقویت می بخشند. این بازی ها همچنین به بهبود مهارت های شنیداری و گفتاری کمک می کنند.

  • توسعه مهارتهای مفهومی

برخی از بازی ها می توانند به کودکان در درک مفاهیمی مانند اعداد، اشکال و رنگ ها کمک کنند.

  • بهبودمهارت های ریاضی

برخی بازی ها می توانند به کودکان در درک مفاهیم ریاضی مانند اعداد، اندازه و شمارش کمک کنند.

  • رشدهوش هیجانی

تجربه رویارویی با شکست ها و پیروزی ها در بازی ها می تواند کنترل و مدیریت هیجانات را به کودکان بیاموزد.

  • توانایی سازگاری با موقعیت های مختلف

بازی ها به طور کلی رویارویی با موقعیت های مختلف است که به کودکان کمک می کند تا با موقعیت های جدید سازگار شوند و تغییرات را مدیریت کنند.

  • توسعه هوش اجتماعی و تفکر انتقادی

بازی های گروهی و مشارکتی می تواند به رشد هوش اجتماعی و مهارت های تفکر انتقادی کمک کند.

 

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید